Sommarresa 2006 på Balkan

Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från juli 2006 och texten från vintern 2006 - 2007.

Hem Bilder Resor


Sommarresa 2006 i Juggeland

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9


Några bilder från sommarens resa i Juggeland del 4, Zagreb - Sarajevo

black
Efter att ha besökt Zagreb fortsatte vi mot Bosnien och Sarajevo. Det går ett dagligt tågpar Zagreb (Kroatien) - Banja Luka (Bosnien/republiken) - Sarajevo (Bosnien/federationen) - Ploče (Kroatien). Här står det i Zagreb innan avgång 8.57, gångtiden till Ploče är nu nere i drygt 13 timmar...

black
Bosnien är formellt ett land men består av två delar, serbdominerade Republika Srpska samt Federationen Bosnien och Hercegovina som domineras av kroater och bosniaker (muslimer). De båda delarna har naturligtvis varsitt eget järnvägsbolag.

Tåg 397 består alldeles politiskt korrekt av lok och tre pass, en från kroatiska HZ, en från republikens ZRS och en från federationens ZFBH...

black
Så rullar vi iväg med god fart österut från Zagreb genom en tillsynes välmående landsdel. I Sisak Caprag möter vi ett pendeltåg.

black
Men efter en stund har alla hus nya tak, eller saknar tak och fönster...
Stationshuset i Sunja ser numera ut såhär.

black
Tkl har dock fått en ny barack med luftkonditionering att sitta i.

black
En beskrivande bild av signalanläggningarnas status...

Signalanläggningar verkar inte ha återuppbyggts (än), de saknas i princip helt på långa sträckor. Det är Tkl + oförreglade växlar på stationerna som gäller, men det går i alla fall att köra tåg.

black
De oförreglade växlarna (även på obevakade(?) stationer) innebär att tåget bromsas ned till typ 20 km/h vid infarten, sedan drar man på genom stationen, bromsar ned till 20 km/h genom utfartsväxlarna och kan sen dra på ut på linjen. Även vägskydden var till stor del utslagna = stanna och tuta innan passage. Inte konstigt att det tar tid, men landskapet är i alla fall vackert...

black
Ett mötande godståg. En del 1141:or (licensbyggda "RB lok") har målats om i kroatiska färger i någon nationaliseringsproces.

black
Så närmar vi oss Kroatisk-Bosniska (republiken) gränsfloden.

black
I Dobrljin (gränsstationen på Kroatiska sidan) byts den orangea 1142:an med kroatiska bokstäver mot en likaledes orange 1142:a med serbiska bokstäver...

Gränskontrollen klaras av utan komplikationer, några stämplar i passet och så rullar vårt tåg över bron och in i Bosnien. Och personalbyte vid gränsen samt omkontroll av biljetterna förstås...

black
Uppehåll vid någon mindre station i norra, serbiska Bosnien. I bakgrunden skymtar en före detta svensk 60-tals vagn.

black
Monument över de stupade från denna by...

black
Banja Luka, huvudstad i Respublika Srpska. Serberna använder kyrilliska bokstäver medan bosniaker och kroater använder latinska.

Många serber som fördrivits från delar av Kroatien har bosatt sig i dessa områden i norra Bosnien/Respublika Srpska, befolkningen har ökat betydligt sen innan krigen men arbetslösheten är hög. Ombord på tåget fanns uniformerad polis från republiken, om det är för att skydda personer av "fel" etnicitet på detta internationella tåg eller på grund av brottslighet vet jag inte. Ingen verkade dock ha något emot några bleka utisar, tvärtom.

black
En dålig bild på ett el och dieseltåg, men den enda jag fick.

Återuppbyggnaden av järnvägen har gjorts i ordningen spår - el - signal för att få igång någon trafik så fort som möjligt. Det finns linjer där eldriften fortfarande är utslagen vissa delsträckor medan andra klarat sig oskadda. För att kunna utnyttja ellok där det går men slippa för många lokbyten kopplar man ett diesellok efter elloket vilket kan skymtas i skuggan från plattformstaket. För något år sedan gällde det även tåget Zagreb - Sarajevo - Ploče, men nu dras det elektriskt hela vägen.

black
Ett motorvagnståg i Doboj. Stationen håller på att renoveras med EU pengar. Här stötte vi på den enda, en växlare, som hade något emot att vi fotade, men hans kollegor skrattade mest åt honom...

black
Doboj är gränsstation mellan republiken och federationen och här byttes vår orangea 1141:a med serbiska bokstäver mot en orange 1142:a med bosniska bokstäver 🙃. Och personalbyte samt omkontroll av biljetter, men ingen pass- eller tullkontroll eftersom republiken och federationen är ett land....

black
Söderut från Doboj har linjen varit dubbelspårig ned till Zenica, men bara det ena spåret har återuppbyggts och idag trafikeras banan som enkelspårig. Närmast Zenica går spåren på varsin sida av floden som banan följer.

black
I Zenica ligger ett stort stålverk med ett omfattande internt spårsystem och åtminstone tidigare ångloksväxling.

black
Så kom vi till slut, med en knapp timmes försening, fram till Sarajevo, staden där väst möter öst och öst möter väst, staden vars belägring fick upp våra ögon för krigets vansinne i Europa i vår tid, staden som...

Fler bilder från Sarajevo får bli en annan tråd. Observera även det "gulliga" lokaltåget till vänster med "Rb lok" och en ensam muggig före detta förstaklassvagn.

black
En bild på den vagn som vi tillbringat en ganska lång dag i och den flaska som skänkt oss frisk luft i kupén 😉. En tidvis varm, tidvis lång, tidvis hungrig men även spännande, intressant och minnesvärd tågresa genom ett efterkrigssamhälle i 2000-talets Europa som definitivt gjorde intryck på mig. Framförallt om man sätter in tingen i sitt etnopolitiska sammanhang...

Nästa del


Sommarresa 2006 i Juggeland

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9


Hem Bilder Resor Upp